Rapport från en stafett

När man ska iväg på en tävling är det alltid trevligt när starten går ganska sent på dagen. Så man hinner i lugn och ro äta en bra frukost, ta sig till området, hämta nummerlappen. Och om något gud förbjude skulle gå snett så har man lite tid på sig att fixa till en lösning.

I lördags var det då dags för Bellmanstafetten på norra Djurgården i DSC00080Stockholm. Vädret är på topp när jag kommer fram till området. Det är sjukt mycket folk som redan är på plats.

Företagstält överallt. Har dock stora svårigheter att hitta på H&M (som jag sprang med) och resten av lagkamraterna. Det visar sig en halvtimme innan start att 3/5-delar av laget saknas. Tunnelbanan står still! Men lagom till start så är vi tre stycken i alla fall, så om det skulle krisa sig så finns möjligheten att springa två sträckor.

starten

Dags för start. Erik ställer sig i startfållan tillsammans med nästan tvåtusen andra. Som vanligt hoppar jag till som tusan när startskottet går! Till råga på allt blir det tre skott, eftersom man släpper iväg löparna i tre omgångar.

När Erik väl är iväg börjar det bli dags att värma upp. Undertecknad springer andra sträckan, och fem kilometer går ju hyfsat fort ändå. Väldigt fort verkar det som! Hinner knappt byta om och börja småjogga förrän jag hör hur Enhörna närmar sig för växling. Då har det gått ungefär 14 minuter. Fan, det är snabba ryck!! Nå väl, jag vet att jag har ju i alla fall en 6-7 minuter på mig.

Så Erik har väl varit ute i en 20 minuter när jag ställer mig i fållan för växling. Och det var jag ju knappast först med att göra! Inte helt lätt att komma fram och ta pinnen från Erik när han väl dyker upp.

Innan loppet har jag planerat att dra iväg hyfsat lugnt. Jag siktar på att springa mellan 25 och 30 minuter. Tänkte att jag skulle försöka hålla 5½ minut per kilometer i början, för att öka på lite de sista två kilometrarna.

Det gick väl så där kan man säga… Första kilometern avverkades på 4.30, avstannande! Jag kännde ju innan att det gick lite fort, så efter en 7-800 meter slog jag av på tempot. Det var ju lite väl fort med tanke på att min snitttid på träning den här hösten, eller egentligen fr.o.m. att jag kunde börja springa igen efter skadan, har legat på ungefär sex minuter per kilometer. Det är en ganska stor skillnad faktiskt.

Det straffade ju sig också. Mellan 3 och 4-km sträcket var det faktiskt ganska jobbigt. Men sista kilometern, då började man hämta sig lite igen. Verkar som att höstträningen gett lite resultat i alla fall!

I mål på 25:04. Hyfsad tid. Bättre än jag räknat med Christer såg glad ut!när jag startade. MEN jag är ändå inte helt överrens med tidtagaren. Tycker att jag egentligen hade kanske 24. Men spelar roll då!

Carina, Christer och Micke gjorde bra lopp alla tre, framför allt då Carina som sprang på 23:40. Christer hade en plan på att hamna under 25 minuter, men fick nöja sig med 25:01. Taskigt läge.😀

Men han slog ju mig i alla fall… Jag var sämst i laget, men vi var ändå duktiga. Plats 248 av över 1200 lag i mål i mixed-klassen. Det är ju ok tycker jag. Tyvärr blev vi inte bästa lag från H&M, vi blev tvåa. Men vi tar dom nästa gång!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

