Hur springer du?

Som det känns just nu så tror jag att jag kommer att anmäla mig till Hässelbyloppet senare i höst. Verkar vara ett trevligt litet lopp. Lagom med folk och en liten förvärmare till Tjurruset.

Jag satt och skummade igenom senaste numret av Aktiv träning, och där fanns en artikel om att lägga om sin löpstil. Tydligen finns det lite olika skolor där, och just dessa två, Pose och Chi, tycker visst att det är förkastligt att springa som de flesta av oss gör, dvs att vi sätter i hälen först.

Nu har jag inte en susning om vilken av dessa tekniker man skulle kunna testa, men pose av någon anledning så kändes Pose-tekniken lite mera åt mitt håll. Varför vet jag inte riktigt men det skulle ju kunna vara att för att förespråkarna av framför allt Pose-tekniken verkar tycka att det är skonsammare för oss med taskiga knät framför allt. Och det låter ju bra i mina öron. Tydligen är det en ganska hög inlärningströskel på dessa tekniker, men man kan ju testa.

Tänkte då att om man vill testa på ett lopp så skulle ju Hässelbyloppet kunna vara bra eftersom det verkar vara en ganska enkel bana. Frågan är ju, hur mycket hinnar man snappa upp på en dryg månad och kan man skifta löpstil under tiden? Jag menar, om jag lyckas ta mig till Lidingö, kan jag då springa på som vanligt, eller kommer det bli helt fel?

En liten fråga på slutet: Hur springer du?

//Peter

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

