Rapport från Lidingö

Årets tuffaste (för min del i alla fall) utmaning är avklarad! Stapplade mig runt Lidingöloppet på hela 3:42:25. Inte den bästa av tider, men ändå bättre än när jag sprang förra gången, 2007.

Började lördagen med en riktigt fet frukost. Det var gröt, två ägg, yohurt, mackor, juice och kaffe. Hämtade upp brorsan vid 11. Inget stress och ingen jäkt. Men att det skulle ta nästan 1½ timme att ta sig till Lidingö, det hade vi inte räknat med. Det var nästan med lite panik som man satte av mot starten i Koltorp!

Nu löste det sig till slut. Med tio minuter till godo. Kanske inte den bästa av förberedelser, men vad göra man?

startenPå utsatt tid går starten! En himla massa människor springer iväg, bara för att tvärnita några hundra meter senare när gärdet blir en stig. Ungefär som trafiken i Stockholm. Typ. Det löser upp sig ganska snabbt och man kan börja springa igen.

Det är ju märkligt vilken skillnad det kan vara. Första milen känns liksom som, ”Åh fan, redan 10 kilometer!”. Runt 20 börjar man inse att det här, det kommer att bli tufft. Riktigt tufft. Det är väldigt vilken skillnad det var att spring tio nya kilometrar.

Men som sagt, första 15 till och med, det går riktigt bra. Ingen superfart, men jag känner mig pigg. Fräsch i kroppen. Solen skiner och det är runt 18 grader varmt. Det är fantastiskt väder att springa i.

Efter 20 kilometer och den jättebacken som kommer direkt efter, det är då det börjar skita sig lite. Fortfarande känns det som att jag har kondis kvar att ge, knät känns också bra. Däremot börjar det låsa sig i höften. Det blir värre och värre för varje kilometer. Inte ens bandet som står strax efter 22 km och river röven av ”Smoke on the water” hjälper till så mycket. Nu gör det t.o.m. ont att gå, och tankar om att ge upp börjar fladdra förbi i skallen.

Hittar en sjukgymnast en stund senare. Han försöker massera bort låsningen, och smetar på typ en liter linement, och det hjälper nästa kilometer. Missade nog tio minuter där dock. Kan ha varit här nånstans som brorsan sprang förbi mig också…

Efter abborrbacken (gissa om jag gick uppför!) är det så låst att det är svårt att föra höger benet framåt. Men eftersom det ”bara” är fem kilometer kvar så VILL jag verkligen inte bryta. Så jag hankar mig fram, springer några meter, går några meter. Stannar och stretchar. Fortsätter så, och sen, helt plötsligt. Ungefär 1,5 kilometer från målet, då släpper det i höften! Och jag SPRINGER i mål!😀

Helt sargad står jag i fållan och väntar på att komma ut och hämta min överdragskläder. Det gör så jäkla ont i kroppen. Benen och fötterna. Och det onda i höften är tillbaka. Men jag har tagit mig runt. Jävlar anamma! Jag tror också att jag lyckades med målsättningen, ta mig runt UTAN att paja knät igen. Men det märker jag om ett par dagar först tror jag. Och som bonus, jag sprang faktiskt snabbare än 2007!

Jag visste ju att det skulle vara tufft. Att jag inte skulle vara tillräckligt tränad. Jag missade ju ett halvårs träning i och med knäskadan OCH, första gången jag lyckades springa en mil efter skadan, ja det var i augusti. Så med det utgångsläget får jag väl vara nöjd ändå. Gissade att jag skulle landa på den här tiden. Hade väl hoppats på 3:30 kanske, i bästa fall.

Så det får bli en tredje gången gillt för min del. Nästa gång jag springer på Lidingö, då blir det tredje gången, och den gången SKA jag vara tillräckligt tränad!

p.s Bilder kommer senare!

Läs även andra bloggares åsikter om

4 comments

  1. Mia

    Ja men bra jobbat tamjetusan! Den där höften verkar inte ha varit att leka med. Min frossa och dåliga dagsform framstår som att glida in på en räkmacka i jämförelse… Det är ju så med långa lopp. Allting kan hända och man får anpassa sig därefter och vara nöjd. Fan vad bra vi är helt enkelt! Vi har sprungit 30 kilometer! Weeehoo!

    Grattis!

    //m

  2. Pingback: Vänta lite till! « Är du helt bakom Götet?
  3. Pingback: Nya utmaningar « Är du helt bakom Götet?

Kommentera

