He’s Back!

Halloj!!

Jag gör ett återbesök, med viss förhoppning om att kunna hålla mig kvar.

Stora anledningen till min frånvaro har varit en liten muskelbristning i yttre breda lårmuskelfästet (ish) som gett mig stora besvär och således uppehåll från allt vad träning och fysisk aktivitet innebär, vilket i sin tur påverkat min motivation att delge mina tankar kring träning och det, som det känns nu, väldigt högt uppsatta målet att tillryggalägga Sthlm-Gtb på en vecka.

Under tiden som jag varit borta har jag ändock lagt ner en hel del pengar($) på detta kring löpning/träning/hälsa. Jag har

1. (som jag nämt tidigare) anmält och betalt träning med Team Stockholm marathon som jag inte kunnat deltaga i pga skada som uppstått under de sista 8 km av Lidingöloppet.

2. Kommit i kontakt med en idrottsläkare för att få ett utlåtande kring mitt knä

2. Så sent som i måndags (därav mitt återinträdande på Bakomgotet) genomfört ett puls/mjölksyre test på LactLab i Danderyd.

Rent ekonomiskt så har det kostat lite för mycket pengar men som ochandrasidan inte känns helt bortkastat. Team stockholm marathon var i grunden en väldigt bra idé för mig som jag hade fullföljt om jag kunnat. Jag hoppas kunna hoppa programmet någonstans januari februari.

Att träffa en läkare och få ett ordentligt utlåtande kostade en slant för att få ordinationen vila knäna men fortsätt träna sånt som inte belastar (vilket jag naturligtvis gjort …) men kändes ändå väldigt vettigt att få veta att det inte krävs något större ingrepp och väntetid för att rätta till problemet.

LactLab innebar löpning på löpband i 5 olika hastigheter (väldigt långsamt till väldigt fort) och egentligen lite tidigt att göra detta utan någon som helst vetskap om vart jag ligger i läkeprocessen. Något dumdristigt men den som vågar vinner(?)

LactLab HB – Performance analysis:

Vi börjad med att ta blodprov för mjölsyre nivå samt vilopuls, som blev väldigt hög pga lite stress innan vi kom igång. för att sedan springa på löp band i 8, 10, 12, 14, 16km/h fyra minter på varje och sedan 18km/h i två minuter. Där tog jag slut när det återstod ca 17 sek. Vi mätte puls samt tog plodprov efter varje hastighet. Min peak är någontans runt 14 km i timmen på löpbandet efter det så sticker min mjöljsyra i höjden och kroppen min får svårt att bryta ner den. Jag ska väl berätta att det var en polare som släpade med mig på detta och jag vet inte riktigt vad jag vinner på att veta allt om mina mjölksyre nivåer. Har däremot fått ett väldigt exakt uträknade pulszoner för långdistans, tempo samt intervall träning. Min plan är att göra detta test om ett drygt halvår, dock helst innan maran, för att se vart jag ligger då när jag faktiskt tränat lite. Vi skall ha i åtanke att jag inte gjort någonting åt min fysik sedan slutet på september och det påvisar även testet om man tittar på mina kurvor.

LactLab Testet

Efter detta så vet jag att jag sakta men säkert kan ge mig in i leken igen. Men med en långsiktig, försiktig plan för att komma upp i distans och fart. Det känns tryggt!

Kommer alltså inte att deltaga i söndagens träning på Södra djurgåden 14km. Jag får peppa på min flickvän istället och se till att hon kommer i form.. för maran förstås😉

Ja må inte skriva ofta men nu blev det mycket på en gång.

Håll igång!

Förhoppningsvis lär jag mig lägga upp pdf-filen av testet för allas läsning.

One comment

Kommentera

