Rapport från ett träningsläger dag 1

Dag 1. Skidor.

Det är lustigt det där med skidor. Det ser så lätt ut på tv. Man inser ju inte hur jävla tungt det är!

skidvader Drog till Vilsta igår. Där har de lite längre spår, istället för som här hemma i Torshälla där det finns ett tre km spår. Det är alltid lite knäckande att köra varv på varv. I Vilsta finns det ett 10 km spår.

Tyvärr så åkte jag lite fel… Missade en skylt. Det är ju lätt hänt. Kan hända den bästa… Så jag vet faktiskt inte hur långt jag åkte, men av tiden att döma så blev det runt 11 km.

Och det var jobbigt på slutet kan jag säga. Sista tre till fyra kilometrarna tog jag helt jävla slut. Och skavsår på fötterna. Insidan av fötterna, inte hälen. Det är svårt att beskriva känslan när jag faktiskt kom på vart jag var någonstans och att det faktiskt bara var 1½ km kvar… varav sista 800 meterna är utför!

Kom hem till slut i alla fall. Gjorde en satans god gryta där jag bytte ut grytbitarna av nöt mot Qourn-bitar med ett riktigt bra vin till. Man kan ju inte bara leva asketiskt bara för att man är på träningsläger, eller hur? Receptet kommer senare.

Nu sitter jag och kika lite på Vasaloppet, skriver det här, och tänkte ta och kolla ut en bana på ca 15 km som jag ska springa lite senare idag. Om ca 1½ timme. Det ska bli finfint!

Här kommer receptet!

Fransk köttgryta med valnötter

Äpplen, katrinplommon och valnötter samsas med mört kött och rödvin.

Ingredienser
4 port
500 g grytbitar av nötkött
1 gul lök smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 1/2 dl rödvin eller köttbuljong
2 tsk soja
1 msk vetemjöl
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
2 äpplen
10 katrinplommon
1/2 dl valnötter
2 msk hackad persilja

Gör så här
Skala och hacka löken. Bryn köttet och fräs löken i smör i en stekpanna. Lägg över efterhand i en gryta. Tillsätt salt, peppar, rödvin och soja. Låt grytan koka ca 1 1/2 tim. Vispa ut mjölet i grädden och rör ner i grytan. Kärna ur äpplena och skär dem i bitar.

Dela katrinplommon och nötter i halvor. Lägg ner äpplen, katrinplommon och valnötter i grytan. Koka i ytterligare 5 min. Strö över persiljan och servera med kokt potatis.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentera

