Dagens träning…

…är inställd!😀

Sprang ju igår. Eftersom träningen har haltat lite granna sista tiden (eller egentligen senaste året!) så när jag “tar i” och kutar i väg på ett pass som är över milen, och dessutom går fortare än vanligt joggtempo, då kan jag inte köra två dagar på raken.

Så i kväll blir det till att träna på matlagningen! Bjuder på ett litet recept och medföljande rekommenderat vin! Håll till godo.

Pinje- och kräftbakad torsk

Pinjekärnor och kräftor förgyller den här festliga fiskrätten tillsammans med en krämig, spetsad sås.

Ingredienser 8 port
8 tjocka portionsbitar fisk, t ex torsktorskrygg, hälleflundra
ca 1 1/4 kg
1 tsk salt
1 burk kräftstjärtar i lag, 360 g
75 g smör
75 g pinjekärnor
1 1/2 dl hackad dill
1 krm nymalen vitpeppar
4 dl Arla Köket crème fraiche, saffran & tomat1 msk konjak
Gör så här
Salta fisken runt om. Lägg på ett smort ugnssäkert fat. Låt kräftstjärtarna rinna av och hacka dem grovt. Smält smöret i en stekpanna. Lägg i pinjekärnor och låt dem fräsa 1–2 min tills de fått lite färg. Ta bort från värmen. Blanda i kräftstjärtar, dill och peppar. Hit kan man förbereda. Sätt ugnen på 175°. Fördela kräftröran över fisken. Stek i mitten av ugnen 15–20 min. Värm crème fraiche och smaksätt med konjak. Servera fisken med såsen, smörfräst bladspenat, citronklyftor och kokt potatis. Smaklig spis!

Till detta så serveras gärna en Pinot Montana Reserve Hawke’s Bay Pinot Gris (ja den heter faktiskt så…)

OM VINET

Montana Reserve Pinot Gris
Varu nr: 6259
Pris: 90 kr
Producent: Montana
Druvor: Pinot gris
Ursprungsland: Nya Zeeland
Distrikt: Hawk’s Bay
Doft: Stor, aningen kryddig, druvig doft med inslag av gula äpplen, honung, persika och mineral.
Smak: Torrt, aningen kryddigt, druvigt vin med inslag av äpple, päron, honung.
Färg: Ljus, gul färg med beige nyans.
Passar till: Smakrika rätter av fisk och fågel. Gärna till kryddiga rätter.

Det här ska jag tillreda ikväll tänkte jag. Receptet har jag helt enkelt snott från ProvaGuiden.se

Springa får jag göra på fredag. Ha en trevlig kväll nu’rå!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One comment

  1. Pingback: Helg! « Är du helt bakom Götet?

Kommentera

