Upplivningsförsök

Det känns rätt bra att stå här med en plan nu faktiskt. Även om det känns väldigt trist att missa maran i år igen. MEN, det lär ju inte vara det sista Stockholm Marathon, så jag får väl chansen nästa år antar jag.

Sitter fortfarande och hostar som fan, men om allt går som planerat så smiter jag iväg till Sporthallen i Eskilstuna i morgon kväll och kör ett aikido-pass. Löpningen blir på lördag OM jag är av med hostan och snuvan.

För att liva upp det hela lite, och för att det är ledigt imorgon och snart helg, så kommer här ett trevligt mat- och vintips:

Kycklingsallad Nizza

v_19 Kycklingsallad Nizza Mumsig matig sallad, här med ostgratinerad kyckling istället för tonfisk.

Ingredienser 25 bufféport
12 kycklingfiléer, ca 1,5 kg
smör-& rapsolja, oliv
2 tsk salt
3/4 tsk svartpeppar
3 dl Arla Köket riven ost, gratäng
750 g haricots verts
3 rödlökar
10 hårdkokta ägg
3 liter salladsblad
1 kg körsbärstomater
4 burkar sardeller, à 53 g
1 liter Arla Köket® turkisk meze matyoghurt
2 burkar tapenade, à 200 g

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Bryn kycklingen i smör-&rapsolja i en stekpanna. Lägg över på en plåt med bakplåtspapper. Krydda och strö på ost. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Koka haricots verts. Skala och skiva löken. Skala och skär äggen i klyftor. Varva alla grönsakerna på fat. Skiva kycklingen. Lägg kyckling, ägg och sardeller på salladen. Ringla gärna över lite olivolja. Blanda yoghurt och tapenade att servera till.

VINET

Jacob’s Creek Shiraz RoséClassic-Shiraz-Rose-(low-res)
Varunummer: 6401
Pris: 69 :-
Volym: 750 ml
Ursprungsland: Australien
Druva: Shiraz
Årgång: 2009
Färg: Läskande ljus hallonrosa.
Doft: Den härliga hallondoften dominerar den generösa, bäriga doften och kompletteras av citrus och en kryddighet.
Smak: Rikligt med bär och kryddor även i smaken. Fruktigt, friskt och rent vin fyller munnen och avslutas med en mjuk och frisk syrlighet.
Alkoholhalt: 12,5 %

Användning: Passar utmärkt till skaldjur, ljust kött, kyckling och matiga pasta sallader.

Tillfällen: Drinkmingel, Fest, Hemmamys

Hoppas det ska smaka! Själv tänker jag testa på lördag. Efter att jag har tagit en comeback-runda! Önska mig lycka till!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

