Lite uppdateringar

Kör en repa till med bloggen. Jag har haft som en nystart med allt i helgen. Efter ett riktigt kasst löparår/vanligt år så är det dags att vända blad och göra en windows – starta om!

Peps på G!

Träningen har haltat hela året. Inget har väl gått som det borde. Till råga på allt så blev ju hunden överfallen första veckan på semestern vilket gjorde att i stort sett all tid gick åt till ta hand om honom och fixa med det som vi hade tänkt att fixa under ledigheten.

Började komma igång lite grann igen under sommaren, men fick ett abrupt slut när jag lyckades i en och samma vurpa stuka foten och lite lätt dra axeln ur led. Det hände i mitten av juli och axeln känns fortfarande rätt mycket. Framför allt kändes det ordentligt när jag försökte sticka ut och springa. Men det börjar äntligen, sakta men säkert, ändra sig.

Sen pajade taket. Det upptäckte vi eftersom det helt plötsligt började droppa vatten i vardagsrummet! Det har också tagit tid och kraft. Först röja undan våt isolering. Sedan röja undan all isolering runt om kring för att det ska kunna torka bra. Vi har fått lov att kånga ner en massa prylar från vinden som Carina fått lov att gå igenom. Det har stått lådor överallt!

Jag hade ju hoppats på att kunna säga att det vore det sista, men men… För tre veckor sedan slåg blixten ner! Torskade modemet, två digital-tv boxar, en inspelningsbar dvdspelare och TV:n! Mera samtal (telefonkö!) till försäkringsbolaget. Telefonkö till Telia för att fixa nytt modem. Telefonkö till tvbox-bolaget. Försöka få igång boxarna utan att lyckas, och börja planera för att dra nya sladdar från parabolen, kanske även byta ut parabolen!

Men så i helgen lyckades jag ändå komma ut och springa lite. Med betoning på lite! Men det var ändå rätt kul, jag tog med mig hunden, så vi hade en primärtur tillsammans. Vi kan väl säga att vi var lite i osynk med varandra, men övning ger ju färdighet! Det kommer nog bli bra till slut. Kul att ha en springkompis också!🙂

Lidingöloppet går ju av stapeln snart. Hade från början tänkt när jag anmälde mig att jag skulle ha som första mål att slå tiden från förra året (såklart), och som andra mål att komma ner en hyfsad bit under tre timmar. Men det är ju helt kört nu, finns inte en chans att jag kan ta mig runt. Så jag hoppar över loppet i år och hoppas att jag får en plats nästa år.

Jag säger ”hoppas”. Som läget är nu måste man ju anmäla sig till de stora loppen minst ett halvår i förväg. Och det är ju ganska dyra lopp. Stockholm marathon ligger väl runt 800 kr. Lidingöloppet typ 600. Vill man testa Vasaloppet får man pytsa iväg över tusenlappen. Men det är ju helt omöjligt att veta om man kommer att kunna ställa upp i loppet. Råkar man ut för en långvarig skada är det ju kört. Eller det kan vara så, som mitt år varit, att det inte finns en chans att fokusera på att springa långt. Kanske får vara glad de mornar man lyckas komma ut och dra fem kilometer innan det är dags för dusch och jobb!

Jag kommer lägga ner mitt fokus på tävlingar nu. Däremot, kommer det ett lopp och jag känner mig i form och det finns platser kvar i form av direktanmälan, ja då kanske jag kan ställa upp. Men som det är nu är det bara en extra stressfaktor i mitt liv, som jag inte behöver.

Men nu ser vi framåt! Nu kör vi så det ryker! Ska börja med ett lättare pass ikväll tycker jag.

Hur ser ni på detta med att man måste anmäla sig så långt i förtid förresten?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

5 comments

  1. Johan

    Både bra och dåligt skulle jag säga. Bra för att det kräver lite planering i förväg, vilket även löpningen gör. Funkar ju inte att börja springa ett par veckor innan bara. Sen har man ett mål att jobba för i halvår kanske, det kan vara motiverande också. Men dåligt är ju precis som du säger att man aldrig kan vara säker på att allt klaffar, formen går ju upp och ner beroende på livet.

    • Peter

      Ja det kan jag ju hålla med om. Det är nog bra för om man har svårt att hålla träningen igång utan en målsättning. Men å andra sidan, måste man ha betalat in till loppet för att hålla målsättningen levande? Om man nu kunde vänta med att anmäla sig alltså…

Kommentera

