På tal om sjukvårdsförsäkringen

Sjukvårdsförsäkringen som jag sa upp, den är av ett helt eget kapitel. Eftersom jag tecknade den med hjälp av jobbets försäkringsmäklare så blev den lite billigare än om jag tecknat den själv. Gott så. Men den kostade trots det ca 3600 kr per år. Hyfsat skapligt med pengar alltså.

Vad som inte talades om var att det kan dröja upp till en vecka innan man får vård. Denna vård kan dessutom placeras lite vart som helst i stan, inte på ett ställe som typ Sophiahemmet. Inte nog med det, för varje nytt ärende får man betala en självrisk på 500 spänn! Eftersom jag utnyttjade den två gånger förra året så kostade den ju inte 3500 (premien år 2011), utan 4500 kr! Den enda märkbara skillnaden mot att utnyttja landstinget var:

1) Fick träffa läkare på en gång och vid ett av dessa tillfällen fick jag en magnetröntgen direkt. Något som säkert hade tagit längre tid på landstinget.

2) Det kostade åtminstone 300 kr mer för varje besök här än om jag gått till landstinget!

Det känns bra att jag sa upp den!

Kommentera

