Midnattsloppet!

Igår var det dags! För första gången faktiskt. Midnattsloppet.

Dunkade i mig ett lass pasta vid 17-snåret, satt mig i bilen klockan 19:00 och parkerade utanför jobbet(!) en dryg timme senare. Tog mig sen en promenad till Zinkensdamm där starten var.

Fy satan va folk det var! 30000 anmälda och tydligen räknar man med att ca 10% inte dyker upp, så i runda slängar 27000 alltså! Och vilken stämning!! Bara vid startområdet liknade det inte något annat lopp jag varit med om! Kände mig mera som om jag var på konsert eller möjligen nattklubb! Skitkul! Musik som pumpade ut, fyrverkerier och en speaker som gjorde sitt bästa att elda upp löparna!

Men jag måste säga att jag blev mäkta förvånad över alla jeppar jag mötte som höll på att värma upp som dårar när det var 45 minuter till start…!? Fasen, skulle jag värma upp i det tempot finns det inte en chans att jag skulle komma i mål!🙂

 

Nåja, starten går, och eftersom det var så mycket folk blev jag lite förvånad över att det gick att få upp farten så snabbt. Men å tredje pilsnern, så hela Ringvägen var ju avstängd, och den är ganska bred. Men mycket folk omkring en var det ju. För att inte tala om hur det såg ut efter banan! Det var inte många metrar som vi sprang som inte hade publik. Visserligen stod de flesta med en pilsner eller ett glas vin i handen…. Då kändes det lite trist att jag inte skulle stanna kvar någon timme i Stockholm. Hade varit en skön känsla att duscha av sig och gå ner på puben! Kanske något för nästa år.

Gillar tanken på det här att alla har likadan tröja och inga nummerlappar. Rätt skönt att slippa tävla med andra startgrupper. Tror att det kan bidra till den allmänt trevlig stämningen bland löparna. Fast, ville man så kunde man hitta orsaker till att bli irriterad ändå.

Vet inte hur många gånger jag hörde speakern uppmana folk som springer lite långsammare att hålla till höger! Och jag kan säga att det var många gånger då jag nästa fick stanna upp helt för att folk var i vägen! Och eftersom det var så mycket folk som sprang så gick det inte helt smidigt att byta spår.

Värst var det i de tuffare backarna, som den upp mot Sofia kyrka(?) och Mosebacke då folk helt plötsligt började gå mitt framför en!

Men jag ska inte inte gnälla! Det var bland de roligaste loppen jag varit med om! Många löpare, mycket publik (herregud va folk det var runt Medborgarplatsen och Mariatorget!) och musik! Tyckte det var uppträdande efter nästan hela loppet!

Sluttiden blev 50:53 och det är jag helt nöjd med! Hade siktat runt 50. En bonus hade varit att komma under 50 minuter, och det skilde bara 54 sekunder för det, och hade jag inte fastnat bakom löpare ibland hade jag kanske fixat det. Men å andra sidan, hade nog inte mer i kroppen för ett 50-lopp, annars hade jag ändå tagit det fast jag fastnade. 50-gränsen kommer att sprängas!😀

Första Midnattsloppet avklarat, det kommer definitivt bli flera!

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentera

