Börjar kännas lite nu

Får börja med att kommentera tystnaden lite… Eller ja, jag uppdaterade ju om Midnattsloppet i och för sig. Men det har ju inte varit så frekvent med uppdateringar på sistone. Mycket jobb, lite löpning och allmänt nedkopplad kan man väl säga.

Då så! Det var Bellmanstafetten igår. Trodde det skulle bli hemskt! Det första som händer när jag kommer till området är att himlens alla portar öppnar sig! Och en lite sekvens med åska. Men det skärpte upp sig efter ett tag, blev till och med ganska trevligt med tiden.

Jag körde den fjärde sträckan. Jobbarpolaren satte standarden när han sprang första sträckan på 22:54 (visserligen 100 m kortare, dvs 4,9 km). Och som förra gången jag sprang stafetten var jag nog lite övertänd eller nåt. Det gick nog alldeles för fort i början. Fick faktiskt lov att varva ned lite efter 2,5 km. Då var jag riktigt trött och hade ett rejält håll! Fasen, har inte haft håll på ett par år!

Stafett-start

Stafett-start

Drog ned tempot som sagt, klarade av att sparka igång mig själv efter en kilometer, så vid ungefär 3,5 km fick jag upp farten igen. Sedan är det faktiskt så att det går lättare att springa när det står en massa folk och hurrar och hejar på en. Precis som det är den sista kilometern.

Det gjorde faktiskt att jag, åtminstone sedan jag återupptog löpningen 2007, fick min bästa kilometertid någonsin. 4:43 per kilometer! Det är jag stolt över! Sen att jag i dagsläget inte orkar hålla det tempot i en mil är en annan femma, men jag har bevisat för mig själv att jag klarar att springa under 5 min per kilometer. Stort för mig!

Däremot börjar det kännas i kroppen att jag haft två stycken urladdningar på mindre än en vecka! Ja, tre stycken på åtta dagar faktiskt. Hade ett hårt träningspass i onsdags förra veckan också! Så jag tar och strycker passet med back-intervaller på söndag… Det börjar kännas i ljumskarna framför allt.

Vila idag. I morgon får jag se hur kroppen känns. Känns den bra blir det ett långpass, annars får det vänta till söndag!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

p.s Bilden har jag lånat från Bellmanstafettens hemsida!

Kommentera

