Nu har jag bestämt mig!

Långhelg! Det var inte alls dumt, fast det inte blev så mycket tränat som jag tänkt mig. Hade från början tänkt att köpa nya skor och inviga dessa i torsdags, för att försöka dra ett pass på fredagen och söndagen. Det sket sig!

Men i lördags lyckades jag äntligen få fatt på ett skor (Asics Cumulus 14), och även en testrunda. Kände av att jag varit mer eller mindre förkyld i två veckor, men benen kändes hyfsat pigga i alla fall.

Under dessa två veckor av förkylnings-uppehåll och kontemplerande i trädgården i helgen så har jag kommit till ett beslut. Det började med funderingar om hur jag ska upprätthålla min träning och hur jag ska kunna komma in i ”tränings-lunken” igen, den där lunken där det är viktigare att sticka ut och springa en lördagskväll än att sitta framför dumburken med god mat och glas gott.

Jag kom fram till att jag behöver ett rejält mål att träna mot. Och nu är det faktiskt drygt ett år kvar… Jag har ju faktiskt varit anmäld fyra gånger utan att ha kommit till start. En gång på grund av sjukdom, och tre gånger på grund av skador. Skadorna har nog uppkommit av att jag inte hållit igång träningen ordentligt och sedan tok-kört för att komma i form, och då ökat för hårt på för kort tid.

Så nu sitter jag och filar på en schysst träningsplan och försöker sätta upp realistiska delmål under tiden. Som t.ex. att dra en halvmara i slutet av augusti, och Lidingöloppet i september. Och har jag kommit så långt i september, då bör jag kunna vara redo för Stockholms-maran nästa år tycker jag.

Där har jag mitt långsiktiga mål. Stockholm Maraton 2014! Tidsmål har jag inget egentligen, men det skulle ju vara smutt att komma under 4 timmar, vilket inte känns helt orealistiskt. Tycker också att det ligger så långt fram att jag inte behöver stressa för att komma upp i rätt längder, och på så sätt riskera skador i onödan, samtidigt som det är tillräckligt nära för att verkligen ta tag i träningen.

Vad tror ni, verkar det rimligt? Ses vi där?

Kommentera

