Det gick ju helt lysande!

Det var ju dags för Å-varvet i lördags. Rent formmässigt visste jag inte vart jag stod faktiskt. Sprang ju lite drygt 12 i tisdags, och sedan ett ”återhämtningspass” på onsdagen, som blev ca 4 km längre än jag tänkte från början.

Joggade lite lätt till startområdet och kände att jag hade ömma knän och jävligt sega ben! Tänkte för mig själv att jag skulle vara glad om jag kunde ta förra årets tid, 54:54. Sen vet jag inte. Kanske var det för att jag värmde upp för en gångs skull, eller så är jag i ganska fin form! Det är ju alltid lite svårt i starten, mycket folk och alla springer ju i olika tempo, så det blir en del stopp och sick-sackande, men efter kanske 700 meter planade det ut och jag kände att jag hittade mitt tempo.

Eller mitt och mitt… Lyckades få en titt på telefonen på armen och såg att jag låg under fem minuter per kilometer! Herre min je va fort! Tänkte att jag var tvungen att dra ned på tempot, annars skulle jag inte orka! Det var ju ändå ganska varmt. Men det är svårare än man tror att dra ned på tempot. Benen gick av sig självt.

Men det blev aldrig svintungt.🙂 Kanske var det så att det var bra väder, mycket folk efter hela sträckan, och till skillnad från förra året, folk som hejade på mig! Riktigt skoj var det!

När jag kom i mål visade klockan på 52 blankt! Den officiella tiden blev 51:53. En sänkning med tre minuter!😀 Tusan vad glad jag blev. Appen visade dessutom att milen klarades av på 49 minuter lite drygt, FÖRSTA gången under 50 minuter….! Lite synd att det inte var ett millopp utan en kvartsmara!😉

Under själv loppet reflekterade jag över alla dessa människor som hade fått lov att slå av på tempot och börja gå. Den första sprang jag förbi efter 1,5 km! Hur man kan ta slut så snabbt vete tusan? Det andra som jag funderade på var, om man nu tar slut och måste börja gå efter 1,5 – 7 km, varför står man då i startgruppen för de som springer under 55 minuter? Och det tredje, de flesta som gick hade långa byxer och långärmade tröjor! Det var ju över 20 grader varmt! Nä, det där förstår jag inte!

Årets första tävling avklarad i alla fall. Nu dröjer det ända till mitten av augusti, då står Midnattsloppet på tur!

Kommentera

