Lite sent, men ändå… Här är min snabba genomgång av årets Lidingö!

Ojoj, såg att mitt senaste inlägg handlade om att det snart var dags för Lidingöloppet, så det skrevs ju inte igår direkt!

Så hur gick det då på Lidingö? Tjaa, ganska hyfsat om jag får säga det själv.När året startade så var min målsättning att springa under tre timma på loppet, men ju närmare loppet kom, desto tröttare kände jag mig i kroppen. Antar att halvmaran i Sälen satte sina spår… Jag kände mig verkligen trött! Och inte hade jag lyckats ta mig för att springa längre än halvmaran heller.

Så det var lite pirrigt. Inte helt optimalt utgångslänge kändes det som. Men när starten gick så slutade pirrigheten i alla fall. Jag menar, det var ju bara att köra på. Första 15 km gick galant, utan problem och hela tiden mellan 5:30 och 6 minuter per kilometer. Kändes ju riktigt lovande!🙂

Sen kom den där sträckan mellan typ 16 och 20, den som bara är upp och ner, upp och ner… Och den slet! Jag hade, strax efter halvmaran i Sälen, funderat över att nu borde det inte vara några större problem med Aborrbacken och de andra som dyker upp under sista milen, men ta mig tusan om jag inte fick lov att gå upp för dessa i år igen!

Sista kilometrarna, efter Karins backe var jag sjukt trött och benen ville inte alls lyda! Det var en kraftansträngning bara att tvinga fram lite längre steg. Så det var med viss glädje jag närmade mig upploppet kan jag säga. När jag dessutom såg att jag förmodligen låg under tre timmar så blev det lite lättare, men att tala om att jag spurtade, nej det kan vi nog inte…

Väl i mål kunde jag konstatera att jag faktiskt uppnådde mitt mål, att springa under tre timmar! Det trodde jag faktiskt inte innan start! Det enda som kan uppfattas som lite smolk i bägaren är väl det faktum att jag sprang på 2:56:23, och att brorsans familjerekord från 2009 ligger på 2:56:22! EN JÄVLA SEKUND!!

Men det betyder ju bara att jag en anledning till att fira Lidingöloppets 50-års jubileum nästa år… Under tiden får jag trösta mig med brorsan var 29 år när han sprang, jag är 42!😉

Sliten Peps

Sliten Peps

Efter Lidingö hade jag en veckas vila då jag inte gjorde ett smack! Men sen så… Har haft ett par intensiva två veckor nu, toppat av fem ganska tuffa pass sista veckan. Började med en ”lunchjogg” med en snittid på 5:20, fortsatte med (förvisso bara 2km) en familje-tävlan. Det är faktiskt inte helt simpelt att köra 2km i 100%! 4 minuter per kilometer, det gör lite ont i lungorna….

Det var i lördags. I söndags blev det långpass. 23,5 km utmed Gyllenhielmska leden ut till Sundbyholm, och sedan hem. Vilade upp kroppen i två dagar, men så i onsdags kände jag hur det pirrade till i benen och de vill ut! Själv var jag inte sugen på att springa någon längre sträcka, så det fick bli lätt jogging till Torsharg och sedan back-intervaller. Och slutligen i går, nytt lunch-pass som gick en hel del snabbare än mina normala pass…

Kände igår när jag var på slutet av lunch-passet att det gick lite segare än vad jag trodde att det skulle göra, så jag bestämde mig där och då för att det får bli lugnt i helgen, inget nytt långpass. Eventuellt ett litet återhämtningspass eller så på söndag, men det är verkligen betoning på eventuellt! Kroppen vill reparera lite känns det som.

Däremot har jag börjat planera nästa säsong lite smått. Står i startgroparna för att slänga in en anmälan till Stockholm Marathon. Det känns som att det är nu jag har chansen! Ligger redan på en bra nivå, och kan jag bara hålla mig hel och träna på ett vettigt sätt så borde jag kunna ta mig upp till en maraton-distans. Det är ju ändå sju månader kvar tills dess. Lidingöloppet nästa år är ju också självklart! 50-års jubileum + att jag måste ju slå brorsan! Skulle vilja komma nedåt 2:45 ungefär. Efter det är det bara morfars släktrekord som måste tas! Skulle dessutom vilja springa i Sälen igen! Om jag ska satsa på halva eller hela maran denna gång, det är inte riktigt klart, men visst vore det schysst att springa hela!

Förutom allt detta, så har polarn Klas börjat snacka om att göra en klassiker igen. Alltså, det är han som gör en klassiker igen, jag skulle i så fall göra det för första gången! Vi får se, ska snacka ihop oss i helgen och se om vi ska anmäla oss till öppet spår.

Det ser ut som att 2014 kan bli ett intressant år, eller vad tycker du?

Har du några planer för nästa år, eller vad tror du om mina?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

