Årets första träningsmånad!

Dags att visa att jag lever igen då… 🙂

Tänkte summera ihop årets första träningsmånad. Ja, jag vet att det finns två möjliga träningsdagar kvar av månaden, men jag har bestämt mig för två stycken vilodagar inför ett långpass på lördag. Så, en snabb och enkel sammanfattning? Då räcker det med ett ord… KANON! Fast ska jag vara lite mera utförlig så börjar jag med att jag landade på 116 löpta kilometer! För vissa är detta inte så mycket, men för mig är det den näst bästa månaden NÅGONSIN!

En gång tidigare har jag sprungit längre under en månad, och det var september 2010, men i den månaden ligger då ett Lidingölopp. Så om jag bortser från det så är det den bästa träningsmånaden jag någonsin haft! 😀 Dessutom utan några egentliga skavanker. Klart jag kan känna en gnutta i benhinnorna och knäna… men det har jag ju gjort senaste åren i alla fall.

116 km… Det ligger ju helt enligt plan också. Måste börja komma upp i många kilometrar, framför allt långpass då jag har en mara som ligger inte allt för långt fram i tiden. Och det är väl kanske det som är en aningen oroande, då längsta passet jag kommit upp i är 15 km. Men det hoppas jag ger sig framöver.

Annat som är bra med denna månad är att jag har lyckats uppnå två andra mål också. Det ena är faktiskt en följd av det andra. Det första är att jag äntligen har börjat variera träningen lite, och inte bara kör distanspass på distanspass, och det är då en följd av att jag lyckats uppfylla en gammal målsättning, att gå med i en löparklubb!

Tre träningar har jag hunnit med tillsammans med Eskilstuna Trailklubb, där fokus inte legat på längd eller hastighet (även om de långa passen kommer att komma), utan för mig, lite mera udda pass. Det har varit lite backträning (upp och ned för Vilstabacken) och sedan detta speciella, att springa obanat! Rakt ut i skogen, och framför allt där det inte finns några stigar. Och det har varit riktigt roligt! Blir en helt annan typ av träning och träningsvärk på helt andra ställen än jag är van vid! 🙂 Dessutom har jag lyckats komma iväg ut med hunden, och då handlar det om pass på ca 5 km i väldigt varierat tempo.

Nu hoppas jag att jag kan frigöra lite tid och haka på ett träningsläger med klubben i maj och innan dess ett par långpass med detsamma. I övrigt får jag hoppas att februari kan fortsätta på samma sätt som januari, men att långpassen verkligen blir långpass! Ska testa på lördag och hoppas att jag kan lira iväg runt 20 km!

Hur ser din helg ut?

Bästa träningsmånaden hittils!

Bästa träningsmånaden hittils!

Kommentera

