Långpass-söndag!

Fast jag börjar med lördag!

Sofia och jag hade bestämt oss för att träffas vid OK Tor klockan 8 i lördagsmorse och springa iväg. Nu blev det inte riktigt så, eftersom när Sofia ringde och undrade lite över vägen, så låg jag fortfarande och sov! Typiskt.🙂 Men när jag väl kommit upp och svidat om så var det full fart! Mjukade upp med en dryg kilometer i elljusspåret, innan vi vek av mot Solvik och sprang in i skogen för lite obanat. Sprang ungefär samma sträcka Frasse (hunden) och jag brukar gå på våra promenader, fast en bit bortanför stigarna. Det kändes att det var en vecka sedan jag sprang senast faktiskt. Lite stumma ben.

Det blev ungefär 6 km när vi var klara, som tog ca 50 minuter! Inget rekordtempo direkt, men jag tror att det faktum att snön försvunnit faktiskt spelade lite roll också. Nu fastnade fötterna mer i lingon och blåbärsris. Roligt var det i alla fall, och en lagom uppvärmning för söndagens övningar.

På söndagen blev det en stadig frukost klockan 7. Kom upp i tid då i alla fall!🙂 För att låta frukosten sätta sig lite tog jag ut Frasse på en promenad innan jag bytte om, och vid nio-snåret var jag på väg mot Gyllenhielmska leden. Solen som hade varit framme när jag gick upp, den lyste med sin frånvaro tyvärr, och ganska så blåsigt även om det blev mycket bättre när jag väl kom in i skogen. Lite oroande att benen fortfarande var tunga, och jag kände att jag hade en släng av astma-känningar.

Segheten höll i sig hela första milen faktiskt, men efter den milen blir det lite mera lättsprunget. Innan tycker jag att det är ganska tekniskt, mycket rötter, uppstickande stenar eller en stig som består av småstenar. Sedan blir det lite mera skogsvägar och då är det faktiskt bara att låta benen rulla.

Körde ganska lugnt och jämnt tempo, låg runt 6:20 per kilometer och även om det var sega ben så rullade kilometrarna fram ganska snabbt kändes det som. Helt plötsligt var jag i utkanten av Sundbyholm och det var dags att vända tillbaka på den s.k. Näckrosleden, en cykelled genom Södermanland som skulle ta mig tillbaka till Torshälla. Så sista milen är ju ren asfaltslöpning över Vallby, mot Marys cafe och sedan Torshälla. Mycket öppna fält där, och då fick jag lov att ta på mig lite mera kläder. Blåste kallt och regnet kom i sidled!

Hade ganska trötta telefonstolpar till ben när jag väl kom hem. När jag kollade av GPS:en visade den på 27,5 km och det får jag vara ganska så nöjd med.🙂 Återigen det längsta sedan Lidingöloppet, och faktiskt bara 2,5 km kortare än det längsta jag sprungit! Och med tanke på att jag i januari hade två pass på 15, så har jag i februari två pass över 25 km, så det är jag också väldigt nöjd med!

Nu får det bli två dagars vila innan jag kör ett träningspass med klubben på onsdag!

peps i sundbyholm

peps i sundbyholm

Kommentera

