Magiskt i Stockholm!

Befinner mig sedan igår på kurs i stora vackra huvudstaden, och slaggar dessutom över på hotell hela veckan. Det är förvisso inte så långt mellan Eskilstuna och Stockholm, och det är under en begränsad tid, men så jäkla morgontrött som jag är, och dessutom, sedan snart ett år sedan (ett år på torsdag!!) van vid att bara ha en kvart till jobbet, så är det skönt att bara behöva promenera fem minuter till kurslokalen.

Det finns ju för och nackdelar det här med att bo på hotell under en längre period, där man dessutom måste vara pigg och fräsch dagen efter. Vilket betyder att man kan ju inte stöka runt hur som helst på kvällen. Och hotellrum är ju inte direkt… tjaa, det finns ju inte så mycket att göra kan man väl säga!

Så vad göra? Springa! Det naturliga och enkla valet. Framför allt eftersom två tredjedelar av mina gamla kollegor och kompisar ställde in vår träff i sista stunden. Tur att jag tog med mig löparkläderna!

Igår blev det en snabbare runda, från Norra bantorget mot Slussen, sedan Hornsgatan, Västerbron (den är verkligen längre än man tror!) och slutligen Norr mälarstrand innan jag var tillbaka på hotellet. Det blev knappt en mil, och det var en stressig mil! Länge sedan jag sprang inne i en stad märkte jag!🙂

Idag hade jag en plan. Skulle ta mig till Hammarbybacken, köra en vända upp och ned, och sedan bege mig tillbaka till hotellet, ungefär samma sträcka tur och retur. Enligt Google Maps skulle det vara drygt fem kilometer till backen. Kanon tänkte jag, då blir det ju en dryg mil idag också. Ganska lagom.

Nu visade det sig att de håller ju på och bygger om vägar och gator där i krokarna av Hammarby, så mina fem kilometer blev ca 7,5 innan jag var framme… Nåja, jag var ju i alla fall på plats, så tog och började kuta uppför backen! Det var förbannat brant! Och ganska långt också! Efter en tredjedel fick jag börja gå. Sen gick jag, och jag gick igen. Men jag kunde i alla fall avsluta sista 50 metrarna halvspringandes.

Det var skitjobbigt, men SÅ värt det! När jag kom upp på toppen…. Vilken utsikt! Med en solnedgång. Och faktiskt, med en känsla av svindel, så jag antar att det var högt (eller brant).

Solnedgången från backen

Solnedgången från backen

bild 2Väl uppe på toppen insåg jag ju att det faktiskt fanns en väg på baksidan som slingrade sig upp, och den var inte riktigt lika brant… Så jag passade på att springa uppför den delen också. När jag skulle ned igen så såg jag att det fanns ytterligare en väg upp, fast liksom på andra sidan, så då testade jag den också. Men när jag kommit halvvägs nedför backen så såg jag att den vägen skulle ta mig ut på fel ställe, och jag hittar fan inte i Hammarby, så det fick bli att jag sprang uppför den också!🙂

När jag äntligen kommit ned för backen så inser jag ju att jag har faktiskt ingen tid att passa, jag ska ju bara tillbaka till hotellet. Så jag passar på att springa utefter Årstaviken mot Hornstull. Och vilken fantastisk sträcka det blev! Det har börjat mörkna ganska rejält, men man kan fortfarande skönja de sista strålarna från solnedgången, det är kav lugnt på vattnet och kanske en grad minus. När jag börjar närma mig Liljeholmen ser jag alla dessa stora kontorskomplex (varav jag jobbat i två av dessa en gång i tiden), fortfarande fullt upplysta, och allt speglar sig i vattnet! Fantastiskt vackert.

Eftersom jag sprang Västerbron igår, och jag kände att min energi började sina, det var ju ett tag sedan jag käkat, så valde jag bort den vägen och tog söder mälarstrand i stället. Det blev ju också en kanonresa! Låt vara att det byggs en massa där, men först att springa förbi alla dessa konstiga båtar som ligger förtöjda, vissa verkar bebodda – det lyser så himla mysigt inifrån!, blickar man bortanför dessa båtar så ser jag stadshuset vackert upplyst och hela Stockholm centrum!

Att springa längs vattnet i Stockholm är faktiskt en helt fantastisk upplevelse! Det är verkligen en av världens vackraste städer när den väl visar sig från sin bästa sida!

Så för att avsluta vad jag började med, jag hade tänkt mig en runda på ca 11km idag, det visade sig att jag drog ett långpass istället! Ett av de bästa långpassen jag gjort! (Fast det var en massa asfalt….)

Imorgon tror jag att det kommer bli en vilodag faktiskt….

Kommentera

