Långpass på asfalt!

I lördags drog jag i väg på säsongens andra långpass på asfalt. Känner att jag behöver träna kroppen på underlaget eftersom jag anmält mig till Stockholm Marathon, och det faktum att jag springer ju mest i skogen. Jag drog på ett pass för tre eller kanske fyra veckor sedan. Den gången blev det ca 23 kilometer.

På det, mitt första långpass på asfalt i år, lärde jag mig dyrt att mina ben stumnar ganska tidigt, runt 12 km. Första milen kändes helt kanon, men sedan blev det bara tyngre och tyngre. Därav slutsatsen att jag måste köra ett par pass till via asfalt.

Så i lördags var det dags för mitt andra pass. Sov fram till klockan sju ungefär. Käkade en lagom stor frukost med ägg och musli och tog hunden på en liten promenad. Sedan vid nio bläcket drog jag på mig ryggsäcken och gav mig ut i vårsolen. Riktigt härligt väder för ett löppas, om än väldigt blåsigt.

Det var nog lite tur att jag ändrade lite i sträckningen av banan. Från början tänkte jag starta hemifrån och ge mig av på en runda förbi Vallby och Slagsta, och efter ca 20 km komma nästan hem för att då svänga ut på en runda förbi Roxnäs. Tack och lov så ändrade jag mig och sprang förbi Roxnäs först. Hade jag sprungit 20 först, ja da hade jag nog vikt av hemåt! Men nu blev jag ju mer eller mindre tvingad att springa hela sträckan.

Löpningen funkade fint. Hade dragit på mig lurarna och stängt av ljudet på appen i telefonen, så jag hade faktiskt ingen aning om hur långt, länge eller snabbt jag sprang! Efteråt visade det sig att jag låg på strax under sex minuter per kilometer. Passade riktigt fint.

Den här gången gick det bättre med benen. Det klart att efter 25 km på asfalt så började de kännas lite grann, men inte alls som förra gången. Inga planer på att börja gå här inte!🙂 Efter knappt 15 km stannade jag till vid Mary’s cafe och fyllde på med lite vätska och nötcreme. I lä och med solen i ansiktet. Kände mig väldigt nöjd! En andra paus fick intas efter 21 km. Då blev jag riktigt hungrig! Av med ryggan och fram med en Flapjack och lite sportdryck. Också det i solen. Sen var det faktiskt bara full fart framåt. Det gick så lätt att jag kunde faktiskt öka tempot sista tre.

Det enda som kan ses som lite jobbigt under passet var ju det här faktumet att när man springer efter vägarna så finns det många öppna fält. De flesta med motvind! Ibland kändes det som att jag stod still!

Skönt trött i benen, resten av kroppen och knoppen under dagen. Skönt nöjd också!🙂 Lite smolk i bägaren, men som tydligt visade att det är en bra idé att träna lite asfalt inför Stockholm, är att jag fick grymt ont i höger hälsena i söndags. Kunde knappt gå till en början! Men det har gradvis avtagit, och i morgon, alternativt onsdag, då är jag nog fit for fight att kuta igen!🙂

Några bilder:

Efter 11 km

Efter 11 km

15 km, vid Mary's cafe

15 km, vid Mary’s cafe

Fint löp-väder i vackra Sörmland

Fint löp-väder i vackra Sörmland

Mat-paus efter 21 km!

Mat-paus efter 21 km!

3 km kvar... tyvärr hade jag inga pengar till en Slagsta glass med mig...

3 km kvar… tyvärr hade jag inga pengar till en Slagsta glass med mig…

Frasse var glad när husse kom hem! :)

Frasse var glad när husse kom hem!🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentera

