Dag 3

Fast jag måste ju börja med att avsluta dag 2… Klockan hann bli 21, men sen kopplade jag Frasse och vi gav oss av. Sprang ned till Torsharg och siktade på reflexbanan. Kallt och blåsigt var det, och när vi svängde in på Torsharg började pulsandet genom snön!

Det är väldigt väldigt mycket snö på sina ställen därute i skogarna. Samtidigt som det på vissa platser, i samma skog, bara var någon centimeter. Märkligt. Frasse drog in i skogen med en väldig fart. Dels är det ju himla roligt att vara ute och springa med husse, och dels tror jag han fick upp spåret efter ett rådjur. Det var ett hiskeligt tempo i början, framför allt med tanke på att det var väldigt mycket höga knälyft!

Ju längre vi kom, desto mer mattades tempot, tack och lov! 🙂 Var ju i och för sig ganska omöjligt att springa snabbt i 50 cm snö… Det är också en utmaning när banan börjar gå utanför stigarna. Frasse ser ju inte reflexerna (eller vet i alla fall inte att han ska springa efter de markeringarna…), så det ställer lite krav på hund och husse för att navigera rätt. Dessutom, ibland kastar han sig ned rakt i snön och börjar försöka tugga bort snö som blivit nästan som is under trampdynorna. Det gör ont! Eller när det visar sig att vi korsar ett djurspår av något slag, och han kan försöka dra iväg med en 90-graders sväng! 😀

Efter sammanlagt fem km kom mördarbacken! Tror jag sprang i hela tio meter innan det var dags och ge upp och börja gå. Det pallade inte mina ben just då, och det kändes hela vägen upp till toppen! Efter den så är det egentligen bara långsamt utför och sedan transporten hem, och då gick det lättare. Fast Frasses tempo hade bedarrat ganska duktigt så sista kilometern låg han snett bakom mig hela tiden. Gissa om han (och jag!) var nöjd när han kom hem… 🙂 Vi lyckades skrapa ihop 7,4 km – nära nytt distansrekord för Frasse, så han borde vara trött. Själv hade jag måndagens pass, med lite backe, i benen så jag var också nöjd med att vara hemma.

Nöjda efter ett snöpuls-pass

Nöjda efter ett snöpuls-pass

Idag tog jag med mig ett nytt set med kläder och tänkte att jag springer hem från jobbet. Blir att ta mig till Årby-stugan och sedan tänder jag pannlampan och kör Gyllenhielmska leden hem. Kommer inte ihåg hur långt det är på leden fram till Torshälla, men jag hoppas på att jag landar på ca milen.

Det rapporterar jag om i morgon!

Här finns det mera att läsa om vad jag pysslar med denna vecka:

Tänkte prova en grej (dag 1)
Dag 2

p.s Sov inte alls som en stock i natt… Frasse var helt utslagen i sängen och jag låg som en fällkniv… 😀

One comment

  1. Pingback: Dag 4, börjar bli lite segare nu | Är du helt bakom Götet?

Kommentera

