Dag 5 i efterskott – sista dagen!

Smet lite tidigt från jobbet i fredags. Var ju tvungen att utnyttja ett helt fantastiskt väder! Strålande sol, vindstilla och 40 cm snö…. Så himla magiskt att jag nästan blev tårögd.

Stapplade iväg i skuggan till att börja med, men ju efter en kilometer så var all stelhelt och tvekan som bortblåst! Det gick oförskämt lätt tyckte jag. Solen värmde och jag njöt!

Döm om min förvåning när jag efter kanske fyra kilometer kände att allt jag ätit under dagen hade förbränts! Jag blev jättehungrig! Vet inte om det berodde på att jag startat kroppen på nåt förbränningsläge genom att springa flera dagar på raken eller om det var något annat? Det var en liten downer, men samtidigt så gick det så lätt att springa att jag kunde nästan förtränga hungern.

Det slutade med att jag sprang drygt 11 km och det måste jag vara nöjd med. Sista halvan så började jag känna av ljumske och ett knä, och ska jag vara helt ärlig så var låren ganska trötta de där sista tre kilometerna.

Så jag beslöt att jag kommer inte springa hela veckan! Bättre att ta det säkra före det osäkra och vila i tid och inte dra på mig onödiga skador. Den här veckan är ju ändå inte så långt ifrån min ofrivilliga löpvila på en månad. Istället startade jag lördagen med att vakna klockan 8, gå ner i källaren och körde mina sjukgymnastik-övningar och fortsatte med lite plankan, armhävningar, sit-ups och hanteln. Så på sätt har jag ju fortsatt träna även dag sex….

Det var ett spännande experiment som gick över förväntan, och jag funderar på att göra något liknande i slutet av mars/början av april. Känns som ett bra sätt att utsätta kroppen för lagom plåga innan det är dags för fjällmara….

Så här såg det ut i fredags…

 

Kommentera

